jokisenja header

jokisenja header


Saturday, December 4, 2010

Misi Norizman

ADA dua perkara ingin direalisasi Norizman Ismail menjelang perlumbaan pusingan terakhir siri Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia Petronas yang berlangsung di Padang Kota Lama, Pulau Pinang, esok.
Pertama, muncul juara pertama CP130 musim ini dan kedua mencipta sejarah baru selaku pelumba pertama menggunakan jentera Honda memenangi saingan kelas perdana dan menamatkan dominasi Yamaha di arena Cub Prix tanah air.

Pelumba Harian Metro SCK Honda Racing yang memegang rekod selaku juara termuda memenangi kejuaraan Expert pada usia 20 tahun musim 2005, kini berada dalam landasan terbaik memimpin kedudukan keseluruhan dengan 146 mata.


Bagaimanapun, kedudukannya dianggap belum selamat apabila sekadar memiliki kelebihan satu mata ke atas Ahmad Fazli Sham (Shell Advance Yamaha Maju) yang berada di tangga kedua dengan 145 mata. Sementara itu, pelumba muda berusia 16 tahun, Hafizh Syahrin Abdullah dari Pet ronas Sprinta Yamaha Raceline juga tidak jauh daripadanya di tangga ketiga dengan 144 mata.

Sekalipun sedar kedudukannya terancam, Norizman menyerahkan segala-galanya kepada pasukan dalam usaha mencapai misi mencabar ini.


“Saingan di Pulau Pinang tertumpu pada Fazli, Hafizh dan saya. Jika salah seorang berjaya menamatkan saingan lebih dulu, dia dinobat juara. Keputusan ini penting dan saya tidak mampu untuk bersaing secara solo. Di sini, kerjasama sepasukan dituntut dan diharapkan kami mampu berganding bahu untuk mencapai keputusan terbaik pada pusingan terakhir ini.




“Keyakinan saya cukup tinggi dan ketika ini, saya percaya peluang untuk mencipta sejarah boleh dikatakan 70 peratus. Namun, dalam sukan permotoran macam-macam boleh berlaku dan 30 peratus lagi mungkin merubah nasib kami.

“Untuk memastikan kami membawa pulang gelaran CP130, saya perlu menamatkan saingan di depan Fazli dan Hafizh. Ia bukan perkara mudah apatah lagi dua pelumba itu mempunyai rekod baik di Pulau Pinang,” katanya.

No comments:

Post a Comment