jokisenja header

jokisenja header


Tuesday, July 19, 2011

Tekad Zulsyafiz di Alor Setar


AKSI Zulsyafiz ketika bersaing bagi kategori Wira pada Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia Petronas 2011.



PENDAHULU kategori Wira, Zulsyafiz Rosli mahu berazam mempertahankan kedudukannya dengan sasaran menamatkan perlumbaan di hadapan pesaing terdekat, Mohd. Hafiza Rofa pada Pusingan 6 Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia Petronas 2011 di Stadium Darul Aman, Alor Setar, 22 hingga 23 Julai ini.
Pelumba pasukan MOS Malaysia Racing itu mempamerkan prestasi konsisten menaiki podium pada setiap pusingan kecuali di Pusingan 3 (Kuala Terengganu) yang mana dia hanya berjaya memungut tiga mata.
Selain itu, Zulsyafiz turut muncul juara pada Pusingan 2 (Batu Kawan) dan Pusingan 5 (Teluk Intan) dan berada di tempat kedua pada Pusingan 1 (Kangar) serta ketiga di Pusingan 4 (Putrajaya).
Hasilnya, Zulsyafiz kini mengutip 89 mata untuk mendahului ke- dudukan keseluruhan bagi kategori Wira, 14 mata mengatasi Hafiza (Faito YSP Racing) yang menduduki tangga kedua (75 mata).
Sementara itu, dua pelumba Motul Yamaha YY Pang, Nurahmad Fariznazreen dan juara bertahan, Mohd. Adib Rosley berada di kedudukan ketiga dan keempat dengan masing-masingnya mengumpul 59 dan 56 mata.
Pelumba berusia 16 tahun itu bagaimanapun masih belum berpuas hati dan merasakan kedudu- kannya masih belum selamat.
"Sudah tentu saya begitu gembira kerana berjaya merampas kedudukan pendahulu daripada Hafiza, namun perbezaan 14 mata ini masih kecil dan belum selamat," ujar Zulsyafiz yang menamatkan musim 2010 di kedudukan kelima keseluruhan.
Jelasnya lagi: "Sebagai contoh, selepas Pusingan 4, Hafiza berada di tangga teratas dengan perbezaan 11 mata, namun pada perlumbaan di Teluk Intan bulan lepas, dia gagal ke perlumbaan akhir, sekali gus kehilangan kedudukan pendahulu.
"Ini membuktikan walaupun saya mempunyai kelebihan 14 mata, apa sahaja boleh berlaku pada baki perlumbaan akan datang sama ada ketika sesi latihan, sesi sari- ngan ataupun perlumbaan sebenar.
"Oleh itu, saya tidak boleh terlalu yakin dengan posisi sekarang, sebaliknya perlu menggunakan peluang ini untuk terus menjarakkan diri daripada pencabar saya."
Zulsyafiz yang memulakan karier perlumbaannya pada 2008, turut memasang impian untuk mengungguli kategori Wira musim ini.
"Ini merupakan tahun ketiga saya beraksi dalam kategori bawah 17 tahun ini dan saya telah menunjukkan banyak peningkatan, terutamanya dari segi kemahiran tunggangan dan kawalan jentera.
"Saya banyak belajar daripada kesilapan sebelum ini, selain memerhati bagaimana pelumba lain beraksi.
"Oleh itu saya betul-betul berharap kejayaan dapat dicapai pada tahun ini. Namun begitu, saya perlu berhati- hati juga kerana ia bukan satu tugas yang mudah.
"Tidak kira apa pun cabaran yang datang pada minggu ini, saya bersedia untuk menghadapinya dan akan menampilkan prestasi terbaik bagi mengekalkan kedudukan selaku pendahulu keseluruhan," katanya

No comments:

Post a Comment