jokisenja header

jokisenja header


Friday, August 26, 2011

UNIT TRAUMA CUB PRIX


Penganjur Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysian PETRONAS, Safe Aim Mutual Sdn Bhd (SAM) memandang serius terhadap aspek keselematan pada setiap litar dan venue.Walau bagaimanapun, kadang-kala kemalangan tetap berlaku dan ada kalanya ia mendatangkan kecederaan kepada para pelumba.

Bagi tujuan itu, SAM menyediakan bantuan perubatan terbaik di setiap litar Cub Prix yang dianggap antara yang terbaik dalam penganjuran sukan lasak seperti ini.Di bawah merupakan beberapa kemudahan perubatan yang disediakan pada setiap pusingan.

Unit Trauma Bergerak (MTU)
Unit Trauma Bergerak (MTU) yang bernilai jutaan ringgit ini merupakan pusat kepada segala aspek perubatan dalam Kejuaraan ini. Trak sepanjang 42 kaki ini mempunyai 'reception area', bilik rehat dan bilik pembedahan yang dilengkapi dengan pelbagai peralatan perubatan berkomputer, sama seperti yang terdapat di hospital bagi memudahkan tugas doctor menstabilkan kecederaan pelumba-pelumba sebelum mereka di bawa ke hospital untuk menerima rawatan lanjut.

Selain daripada alat-alat medikal yang biasa dan ubat-ubatan penting, unit ini dilengkapi dengan alat-alat berikut:

1.Monitor mudah alih
- Digunakan untuk memantau keadaan pesakit secara berterusan
-Mempunyai parameter khas (NIBP) untuk mengesan sebarang pendarahan dalaman pada pesakit yang kurang stabil
-Mempunyai SPO 2 untuk menentukan tahap kandungan oksigen.

2.Ultrasound
-Digunakan untuk mendapatkan visual dari dalam tubuh manusia melalui gelombang bunyi berfrekuensi tinggi
-Digunakan untuk menguji organ dalaman termasuk hati, hempedu, limpa, pancreas, ginjal dan lain-lain jikalau terdapat pendarahan atau kecederaan.
-Berfungsi untuk melihat kandungan cecair dalam hempedu.

3.Defibrillator
1-Memantau kadar denyutan jantung pesakit dan mampu untuk mengembalikan denyutan jika pesakit mengalami serangan jantung secara mendadak.

4.Ventilator mudah alih
-Alat sokongan pernafasan tiruan kepada pesakit yang tidak sedarkan diri

5. ECG
_Untuk mengesan funsi dan denyutan jantung yang tidak normal.

Khidmat Pakar
Kejuaraan ini menyediakan khidmat tiga pakar yang mampu memberikan perkhidmatan terhadap masalah-masalah perubatan atau kemalangan serius.

Khidmat pakar yang sama digunakan bagi setiap pusingan kerana mereka lebih arif dan berpengalaman dalam menguruskan pesakit dalam pada perlumbaan

Setakat ini tidak pernah ada kes yang l serius pernah berlaku selain daripada beberapa pelumba  patah tangan atau pun kaki.

Kejuaraan Cub Prix turut menjalinkan kerjasama dengan Persatuan Palang Merah Malaysia. Setiap pusingan akan memiliki sekurang-kurangnya 20 petugas paramedik ataupun lebih, bergantung kepada saiz litar.

Mereka akan berada di setiap pos marshal dan tugas utama mereka adalah untuk memberikan bantuan kepada pelumba yang tercedera sebelum mereka di bawa ke MTU untuk pemeriksaan lanjut.

Ambulans
Tiga buah ambulans akan bersedia pada setiap pusingan Kejuaraan Cub Prix bagi menghadapi sebarang insiden dan kemalangan teruk melibatkan pelumba-pelumba.

Ambulans akan membawa pelumba dari lokasi kejadian ke MTU bagi memstabilkan pelumba sebelum mereka di hantar ke hospital jika keadaan memerlukan.

Issued by Global PR Sdn Bhd
Copyright to Safe Aim Mutual Sdn Bhd
 

No comments:

Post a Comment