jokisenja header

jokisenja header

Tuesday, August 30, 2011

Rekod baru gagal memuaskan Stoner



Aksi Casey Stoner (kanan) ketika mendahului penunggang Monster Yamaha Tech 3, Colin Edwards dari Amerika Syarikat (kiri) semasa latihan bebas pertama di GP Indianapolis 26 Ogos 2011.

INDIANAPOLIS - Pendahulu kejuaraan, Casey Stoner dari Australia menyambar petak depan buat kali ketujuh musim ini ini dengan mencatatkan rekod baru di Litar Indianapolis dalam Kejuaraan MotoGP. 

Stoner merakamkan catatan kelayakan terpantas dengan 1 minit 38.850 saat untuk mendahului Jorge Lorenzo bagi melebarkan 32 mata terkumpul dengan pelumba Sepanyol, Jorge Lorenzo.

"Ia agak rumit sebenarnya sama ada untuk mengejar masa terbaik dan mendapatkan kesesuaian jentera berikutan sama ada trek ini telah dipertingkatkan atau tidak," katanya. 

Rekod lama bagi litar sejauh 2.621 batu itu dibuat pelumba Sepanyol, Dani Pedrosa pada tahun 2009. 

Tiga penunggang yang menamatkan sesi kelayakan kali ini berjaya melepasi rekod lama tersebut. 

Disebalik kejayaan itu, Stoner masih belum berpuas hati dengan motorsikalnya dan mahu beberapa perkara dipertingkatkan lagi dalam hari perlumbaan sebenar. 

"Kami melakukan banyak perubahan terhadap motorsikal ini. Kami bereksperimentasi dengan tayat yang berbeza," terang Stoner. 

Penunggang Australia itu mencatatkan masa terpantas dalam kebanyakan sesi kelayakan. Catatan terpantasnya bersama jentera Honda itu ketika di pusingan ke-22 dalam 25.
 

No comments:

Post a Comment