jokisenja header

jokisenja header


Thursday, August 18, 2011

DOMINASI WAZIR TERANCAM?




Saingan kategori Persendirian Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia PETRONAS musim 2011 semakin rancak dengan jumlah peserta semakin meningkat pada setiap pusingan dan buat julung kalinya, kategori kos-rendah ini membawa sistem kutipan mata atau lebih dikenali sebagai Kedudukan Keseluruhan (overall standings).

Walaupun senarai pelumba seringkali bertukar pada setiap pusingan, terdapat ramai pelumba yang beraksi secara konsisten dan pada ketika ini, Wazir Abdul Razak mendahului senarai carta keseluruhan dengan jumlah 129 mata.

Wazir boleh dikira sebagai muka lama di dalam kategori ini. Dia telah pun mula beraksi dalam kelas persendirian ini sejak ia diperkenalkan pada tahun 2009 sebelum dia mengambil keputusan untuk berehat musim lalu dan berkhidmat sebagai kru mekanik kepada salah satu pasukan yang bertanding.

Musim ini pelumba 27 tahun itu kembali dengan aksi lebih hebat dan mencabar. Dia menampilkan prestasi menakjubkan dengan memenangi lima pusingan awal di Kangar, Batu Kawan, Terengganu, Putrajaya dan Teluk Intan. Dominasi-nya walau bagaimanapun menemui penamat apabila dia hanya sekadar muncul tempat ke-12 di Alor Setar (Pusingan 6) bulan lalu.

Pelumba yang berjaya menyekat penguasaan Wazir di Alor Setar merupakan Mohd Fhahmin Abdul Mutalib. Walaupun ini merupakan kemenangan pertamanya, pelumba 20 tahun ini telah tiga kali berada di tempat kedua iaitu pada Pusingan 1, Pusingan 2 dan Pusingan 3 manakala pada Pusingan 3 dan Pusingan 4, dia berada di kedudukan kelima dan keenam. Rentak konsistennya sekaligus menjadikannya pesaing terdekat Wazir dalam perebutan makhota persendirian ini.

Dengan kutipan 106 mata, Fhahmin kini berada di tangga kedua, 26 mata ketinggalan kepada Wazir.

Sementara itu, Mohd Saaduddin Rosle berada di kedudukan ketiga dengan 57 mata. Pelumba kelahiran Pulau Pinang ini tampil memperagakan aksinya pada setiap pusingan namun hanya sekali berjaya menaiki podium ketika Kejuaraan berlangsung di Kuala Terengganu.

Mungkin peluang untuk mengejar kedudukan pendahulu agak sukar namun masih belum terlambat untuk Saaduddin mengekalkan kedudukan ketika ini daripada pesaing utamanya seperti  Mohd Safuan Rejab dan Husni Kahar Khuri yang berada di kedudukan keempat dan kelima dengan 41 mata dan 39 mata.

Issued by Global PR Sdn Bhd
Copyright to Safe Aim Mutual Sdn Bhd

No comments:

Post a Comment