jokisenja header

jokisenja header


Tuesday, August 16, 2011

Liberty 150cc bakal jadi tarikan muda mudi



Piaggio Liberty 150cc
MODEL Piaggio Liberty 150 cc yang baru dilancarkan di Malaysia baru-baru ini dijangka bakal menjadi tarikan penggemar motosikal bersaiz sederhana yang akan berada di pasaran bermula September ini.
Berbaloi dengan harga yang ditawarkan tidak lebih daripada RM10,000, Liberty 150cc ini dianggap kenderaan paling sesuai untuk ditunggang oleh mereka yang mementingkan kualiti maksimum, santai dan bergaya. Tidak kira tua atau muda, model ini juga boleh menjadi kenderaan utama sekiranya ingin mengelak daripada kesesakan.
Dengan rekaan menggunakan menggunakan enjin single cylinder 4-stroke Piaggio Leader, Liberty 150cc disediakan dengan pemula elektrik yang memudahkan pemandu menggerakkan motosikal dengan kemampuan kuasa maksimum 8.9kw atau 7750rpm serta maksimum kilas 11.8Nm atau 6500rpm. Model ini juga dilengkapi dengan sistem penyejukan iaitu Forced Air Cooling.
Tayar yang bersaiz 15 inci.
Ia dilengkapi dengan bar hendal yang selesa dan turut menyediakan bahagian perlindungan di depan. Walaupun reka bentuknya di kemas kini dengan gaya yang lebih moden, tetapi ciri-ciri tradisional atau klasik vespa tetap diberi perhatian terutama lampu depan yang berbentuk bujur.
Manakala cermin pandang sisi pula masih mengekalkan keaslian jenama ini yang berbentuk bulat. Jelasnya, Liberty 150 cc ini dilahirkan dengan gabungan dua zaman iaitu iaiatu vespa dan skuter. Ia kelihatan moden, unik dan tetap mengekalkan reka bentuk yang asli.
Walaupun saiznya kelihatan kecil berbanding jenama lain, tetapi apa yang menarik pada Liberty 150cc ini adalah ruang duduk antara pemandu dan penumpang yang luas, panjang dan selesa dengan saiz 795mm. Di bawahnya pula, ruang meletak kaki bahagian penumpang disediakan agar selesa ketika berada di belakang.
Ruang letak kaki bagi penumpang belakang.
Di bawah tempat duduk pula, satu ruang khas disediakan bagi kemudahan pemandu yang ingin menyimpan topi keledar atau barangan peribadi lain. Ia dilihat lebih praktikal dan selamat. Seperti model sebelum ini, jenama ini sememangnya tidak menghampakan penunggang. Saiznya tidak lebih kecil berbanding dengan model lain, tetapi prestasinya mampu memberi kepuasan maksimum.
Ketua Pegawai Operasi Kumpulan NAZA, Datuk SM Zulkifli SM Amin (tengah) merasmikan Piaggio Liberty 150cc.
Selain itu, dengan sambutan dan sokongan yang diberikan kepada jenama Vespa Skuter di Malaysia, NAZA Premira Sdn Bhd, selaku pengedar rasmi jenama ini secara rasminya telah membuka pusat pameran dan jualan pertama di Kota Damansara selepas Piaggio Liberty 150cc dilancarkan bagi kemudahan pengguna. Dalam masa anak syarikat Kumpulan Naza ini dilihat semakin serius untuk mengembalikan kegemilangan Vespa di pasaran Malaysia.
Dengan pelaburan lebih kurang RM400,000 NAZA Premira yakin ruang pameran di Kota Damansara bakal dikunjungi oleh semua pelanggan atau peminat jenama vespa sebelum merancang untuk menambah tiga lagi pusat pameran dan jualan yang dibina dengan anggaran RM2 juta.
Ruang duduk untuk penunggang dan penumpang yang luas dan selesa.
Pusat pameran jualan ini turut menyediakan pelbagai model vespa terkenal sebelum ini seperti Vespa LX150cc, Vespa VTV250, sports Vespa GTS 300 dan turut menyediakan barangan aksesori khas untuk pelanggan Vespa.
Pengerusi Bersama Kumpulan Naza, Datuk Wira SM Faisal SM Nasimuddin melahirkan perasaan teruja selepas pelancaran jenama Vespa di Malaysia.
“Saya sangat gembira dengan pengenalan semula jenama Vespa di Malaysia dan berharap ia mampu menguasai pasaran di Malaysia. Sasaran kami adalah ingin melihat Vespa sebagai penjualan terbaik bagi model skuter ini. Sehingga Jun 2011, kami telah menjual 400 unit jenama Vespa dan turut mensasarkan penjualan 800 hingga 1000 unit sebelum berakhir tahun ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment