jokisenja header

jokisenja header


Tuesday, June 7, 2011

Azlan harapkan tuah beraksi di Litar Sentul


AZLAN tidak beraksi pada Pusingan 4 Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia Petronas di Putrajaya, 1 Jun lalu.
PELUMBA berpengalaman negara, Azlan Shah Kamaruzaman terpaksa menangguhkan percutian untuk berbulan madu bagi memberi tumpuan meraih kejayaan pada Pusingan 2 Kejuaraan Motosikal Asia (ARRC) Petronas di Litar Sentul, Jakarta penghujung minggu ini.
Pelumba pasukan Boon Siew Honda Racing Malaysia itu yang baru melangsungkan perkahwinan pada 1 Jun lalu, memilih untuk memberi tumpuan dalam misinya memperbaiki kedudukan serta usahanya meraih gelaran sulung di pentas Asia bagi kategori Su- perSports 600cc.
"Perkara terhebat ketika ini adalah memberi tumpuan serius kepada kejuaraan musim ini," kata Azlan yang mendapat sokongan kuat daripada isteri tercinta, Nabila Mohd. Naseem Akhtar, 24.
"Saya fikir, perkara terbaik yang perlu saya lakukan ketika ini ialah bersama pasukan saya dan cuba memberi tumpuan sepenuhnya di Litar Sentul."
Azlan, 25, yang terpaksa melupakan aksi Pusingan 4 Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia Petronas di Putrajaya pada 1 Jun lalu, turut mengharapkan tuah beraksi Litar Sentul kali ini.
Litar Sentul tidak pernah menghampakan Azlan untuk meraih mata berharga termasuk podium seperti yang dilakukan pada perlumbaan musim lalu.
Dia berjaya meraih tempat kedua (Perlumbaan 1) dan tempat ketiga (Perlumbaan 2) ketika beraksi bersama pasukan lamanya, Petronas Yamaha Malaysia.
Sekalipun litar sepanjang 3.964 kilometer itu tidak asing pada sebahagian besar pelumba tanah air, ia bukan tugas mudah, terutamanya ia bakal menjadi harapan besar buat pelumba-pelumba tempatan dan penonton tempatan.
"Kali ini saya berharap skripnya masih sama dan kalau boleh saya mahu muncul juara di sini," ujar Azlan yang kini menduduki tempat kedua keseluruhan dengan 38 mata.
Dia ketinggalan di belakang pelumba Jepun, Kat- suaki Fujiwara dari pasukan Manual-Tech Beet Kawasaki yang unggul dengan 50 mata.
Selain mengharapkan tuah litar, Azlan turut menyandarkan pengalaman luas rakan sepasukannya seperti Suhadi Ali Rahmat dan keupayaan pelumba muda, Mohd. Emir Firdaus Hasan untuk membantunya dalam usaha mengekang cabaran pelumba tuan rumah, Jepun dan Thailand.
"Dari segi pengalaman, Suhadi memiliki kelebihan di Litar Sentul.
"Selain itu, saya mengharapkan kepakaran dua jurutera Honda dari Jepun dapat menyediakan pelarasan terbaik bagi memberi tentangan kepada pencabar lain," katanya.
Sebaik berakhir perlumbaan di Indonesia, Azlan akan ke Litar Suzuka, Jepun untuk menjalani latihan di 'Negara Matahari Terbit' itu menjelang perlumbaan 4Hours Suzuka yang akan berlangsung bulan depan.

No comments:

Post a Comment