jokisenja header

jokisenja header


Sunday, June 19, 2011

Adib intai peluang catat kejayaan



Pengurus pasukan Motul Yamaha YY, Pang Yok You memberikan tips kepada Mohd Adib Rosley.

Kurang berpuas hati dengan pencapaiannya pada empat pusingan lepas, Mohd Adib Rosley mengintai peluang untuk menjuarai Pusingan 5 Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia PETRONAS di Teluk Intan pada 25 dan 26 Jun ini.

Juara bertahan kategori Wira 2010 itu hanya menjejakkan kaki di atas podium ketika pusingan tiga di Terengganu manakala keputusan terbaik selain itu hanya di tangga keempat di Putrajaya (Pusingan 4). 

Pada pusingan pembuka tirai di Kangar pula dia gagal melayakkan diri dan di Batu Kawan (Pusingan 2) dia muncul tempat kelima. Dengan 40 mata setakat ini, pelumba Motul Yamaha YY Pang itu sekadar menghuni tangga keempat dalam senarai keseluruhan kategori Wira.

Mendahului kedudukan keseluruhan Kejuaraan ketika ini pula merupakan Mohd Hafiza Rofa (Faito YSP Racing) dengan 75 mata diikuti Zulsyafiz Rosli (MOS Malaysia Racing) dengan 64 mata manakala rakan pasukan Adib, Nurahmad Fariznazreen ketiga dengan 59 mata.

Membandingkan keputusan musim lalu di mana dia menamatkan saingan diatas podium sebanyak lapan pusingan berturut-turut (Pusingan 3 hingga Pusingan 10) dan enam daripadanya sebagai juara, Adib mengakui pencapaiannya musim ini cukup mengecewakan. 

Jelasnya, “Keputusan pada tahun lalu begitu menakjubkan namun pada musim ini saya menghadapi banyak kesukaran untuk melakukannya lagi.”

Adib menjelaskan kegagalannya banyak berpunca daripada masalah mendapatkan pelarasan jentera terbaik dan juga saingan musim ini yang semakin sengit.
 
“Jentera Yamaha saya tidak mempunyai kelebihan apabila berada pada kelajuan maksimum berbanding lawan seperti Hafiza dan Zulsyafiz.

“Tambahan pula, kemampuan pelumba-pelumba muda pada ketika ini begitu baik dan memberikan saingan sengit berbanding musim lepas. Saya akui mempunyai sedikit kesukaran untuk menghadapi mereka,” kata pelumba 17 tahun itu.

Walau bagaimanapun, Adib tetap yakin dengan peluang untuk muncul juara di Teluk Intan memandangkan ia antara litar kegemarannya. 

“Kadangkala nasib memainkan peranan dalam perlumbaan namun ia tidak semestinya sebagai penentu kepada kejayaan. Untuk menang, pelumba perlu mempunyai keazaman dan perlu dahagakan kejayaan. Saya gembira kerana pusingan berikutnya berlangsung di Teluk Intan.

“Di litar ini terdapat banyak selekoh-selekoh berkelajuan tinggi dan saya cukup menggemarinya. Jentera Yamaha saya pula menunjukkan peningkatan yang konsisten dan saya mempunyai lebih banyak pengalaman berbanding pelumba-pelumba lain. 

"Gabungan semua elemen ini diharap dapat membantu saya untuk mencatat kemenangan minggu depan.”  

Bercakap tentang peluang mempertahankan gelarannya, Adib berkata, “Sukar untuk saya katakan kerana ketika ini ketinggalan sebanyak 35 mata berbanding Hafiza dan saingan sudah memasuki pertengahan musim. 

"Perbezaan mata ini agak sukar untuk saya kejar melainkan Hafiza gagal mengutip sebarang mata. Walaupun peluang agak tipis namun saya percaya dapat mengejarnya. 

"Yang penting adalah untuk mencatatkan kemenangan. Saya akan berusaha sebaik mungkin bagi mempertahankan gelaran musim lalu,” jelas Adib.

No comments:

Post a Comment