jokisenja header

jokisenja header


Wednesday, February 29, 2012

TOPI KELEDAR CUB PRIX 2012 PERLU KELULUSAN FIM



Bagi meningkatkan lagi tahap profesional Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia PETRONAS, promoter kejuaraan, Safe Aim Mutual Sdn Bhd (SAM) mengumumkan para pelumba kini perlu menggunakan topi keledar yang diluluskan oleh FIM sahaja sebelum dibenarkan berlumba.

Peraturan baru ini melibatkan semua peserta Cub Prix yang beraksi sama ada di dalam kelas CP130, CP115, Wira, Persendirian, Yamaha 135 Super Series, Cabaran Honda Wave Junior dan Cabaran Suzuki Belang dan akan dikuat-kuasa dengan serta-merta.

Pada musim-musim lalu, peraturan ini hanya dititik-beratkan keatas dua kategori utama iaitu CP130/Expert dan CP115/Novis bagi meringankan beban peserta di dalam kelas-kelas lain.

Pengarah Promosi SAM, Ron Hogg menyifatkan peraturan baru ini adalah relevan memandangkan terdapat banyak topi keledar keluaran syarikat tempatan yang memenuhi piawaian FIM di pasaran dan langkah ini juga dapat meningkatkan tahap profesional di dalam perlumbaan Cub Prix.

"Pada musim ini, pelumba-pelumba perlu menggunakan topi keledar yang diluluskan oleh FIM sebelum mereka dibenarkan masuk ke litar. Terdapat banyak pembekal-pembekal tempatan yang mengeluarkan topi keledar mengikut piawaian FIM berbanding kebanyakannya diimport dari luar negara pada musim lepas. Antara jenama topi keledar tempatan yang mempunyai kelulusan FIM seperti X-Dot, KHI, MHR dan banyak lagi," kata Ron.

Apabila di tanya adakah peraturan baru ini akan memberi kesan kepada pelumba-pelumba, Ron menjelaskan, "Mungkin harganya lebih tinggi dan biasanya sekitar RM300 hingga ke RM3000, bergantung kepada jenis topi keledar namun langkah ini penting bagi melindungi keselamatan pelumba-pelumba itu sendiri."

Bagi kemudahan pelumba-pelumba, senarai penuh pengedar dan topi keledar yang diluluskan oleh FIM akan dikeluarkan dalam masa terdekat di laman web rasmi Kejuaraan Cub Prix.

Issued by Global PR Sdn Bhd
Copyright to Safe Aim Mutual Sdn Bhd

No comments:

Post a Comment