jokisenja header

jokisenja header


Monday, October 29, 2012

Kawasaki Ninja 250r edisi tahun 2013

Ada perkara menarik minggu ini, Kawasaki Ninja 250r edisi tahun 2013 telah pun kelihatan rupanya. Mengikut sumber TMCBlog, di Indonesia ia telah mula dijual pertengahan Ogos 2012.  Bagaimana pula di Malaysia? Mungkin penghujung 2012 ataupun awal 2013. Harganya pulak, mengikut direct conversion, rm18k. Tapi mimpilah rm18k.

Harga model sekarang adalah rm20800, jadi dengan penambah berberapa spesifikasi yg bakal saya highlightkan nanti, tak mustahil ianya berharga rm23000. Sama sama kita tunggu berapakah harga di negara Malaysia yang serba boleh.


Ada berberapa perkara yang menarik perhatian tentang m0del Kawasaki Ninja 250r 2013.


Rekabentuk - Berbanding model sekarang yang saya sudah muak tengok sebab selalu nampak, design model 2012 adalah lebih cantik dan lebih tajam lagi jitu. Untuk kali pertama saya melihatnya, memang boleh buat kesimpulan, design yang baru lebih cantik dan tak jemu dipandang


Suntikan Bahan Api (Fuel Injection) - Berbanding model sebelum ini yang menggunaka karburator, model 2013 tampil dengan Suntikan Bahan Api untuk memastikan penggunaan bahan apa yg lebih cekap dan jitu


Sistem Brek Gegah Kunci (Anti Lock Braking System - ABS) - Untuk sebuah motosikal yang boleh ditunggang laju, sistem brek gegah kunci amat penting. Ini adalah kerana, dalam situasi brek mengejut, maka tayar boleh terkunci lalu terseret san kemungkinan besar boleh menyebabkan kemalangan. Untuk itu dengan adanya sistem ini, kebarangkalian berlaku kemalangan yang mengakibatkan kecederaan dapat dikurangkan.


Boleh baca penulisan Eddy dari MotoMalaya berkenaan dengan moto ini. Berikut adalah website rasmi Kawasaki Jepun untuk model Ninja 250r. Dalam bahasa Jepun, tapi siapa perlukan terjemahan untuk sebuah gambar.


Berikut adalah gambar motor yang dimaksudkan.Kredit gambar: Kawasaki JPN and Motomalaya













No comments:

Post a Comment